loading...
معرفی و دانلود بهترین فیلم ها و سریال های روز دنیا
keyvan بازدید : 151 سه شنبه 12 مرداد 1400 نظرات (0)

فیلم دهلیز محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد و به کارگردانی Behrouz Shoaybi در سال 1392 ساخته شده است. در فیلم Dehliz بازیگرانی چون هانیه توسلی، Mohammad Reza Shirkhanloo، رضا عطاران، شاهرخ فروتنیان، و... به ایفای نقش پرداخته اند.

داستان فیلم 

فیلم سینمایی دهلیز داستان زنی به ‌نام شیوا است که همسرش به‌ جرم قتل به‌خاطر یک نزاع خیابانی برای پارک کردن ماشین در زندان است. شیوا زندگی را با پسرش به‌سختی می‌گذراند و سعی دارد که با التماس و وعده پرداخت خون‌بها از خانواده مقتول رضایت بگیرد. چند سالی از زندانی بودن مرد گذشته است و او رفته‌رفته نسبت به دنیا سرد شده است و برای زن احضاریه طلاق می‌فرستد. شیوا همراه پسرش به ملاقات شوهرش می‌رود و تا با دیدن پسری که سالیانی او را ندیده از تفکراتش دست بکشد و همچنان به زندگی امیدوار باشد.

بررسی داستان سریال کره ای پسران فراتر از گل Boys Over Flowers را اینجا ببینید.

بازیگران فیلم دهلیز

فیلم دهلیز

  • رضا عطاران: آغاز فعالیت‌های هنری عطاران به ‌عنوان بازیگر به سال 1360 بر می‌گردد که در تئاتر حسن حامد ایفای نقش کرد.
  • هانیه توسلی: فعالیت خود را از تئاتر همدان در سنین نوجوانی شروع کرد و حتی موفق به کسب جایزه بازیگری نیز شد اما به‌ صورت جدی بعد از قبولی درسال 78 در دانشگاه آزاد تهران کلید خورد.
  • محمدرضا شیرخانلو: متولد سال 1385 و فروردین ماهی می‌باشد. با بازی در فیلم دهلیز و سریال دودکش به یکی از محبوب‌ترین بازیگران نوجوان کشورمان تبدیل شد.
  • سعید چنگیزیان: اولین بازی سعید چنگیزیان در سینما مربوط به نقش آفرینی او در فیلم نوستالژیک خداحافظ رفیق و اپیزود اول است که سال 1382 ساخته شد.

از مطلب مجموعه فیلم های اد و لورن وارن دیدن کنید.

دانلود فیلم دهلیز

شما می توانید از لینک زیر به تماشای آنلاین و دانلود فیلم سینمایی دهلیز بپردازید. امیدواریم که از تماشای آن لذت ببرید.

دانلود و تماشایآنلاین فیلم دهلیز با لینک مستقیم

تحلیل و بررسی فیلم

فیلم سینمایی دهلیز

اولین تجربه سینمایی بلند بهروز شعیبی در مقام کارگردان حساب می‌شود. فیلم دهلیز که موضوع قصاص و دیه و در نهایت گذشت را محور موضوعی خود قرار داده است، اگرچه این فیلم پربازیگری نیست ولی بازیگران آن به ویژه ایفاگران نقش‌های اصلی آن حضوری متفاوت از کارهای قبلیشان را رقم زده‌اند.

فیلم دهلیز، با یک مفهوم اسلامی و قرآنی نیز سر و کار دارد و آن مفهوم قصاص است. قصاص از احکام بحث برانگیز است و بحث های فراوان روانی و اجتماعی و حقوقی و حقوق بشری و سیاسی بر سر آن در گرفته و در سی و چهار سال اخیر، یعنی پس از برپایی حکومت اسلامی در کشور ما، به یکی از میدان‌های درگیری ما با حکومت‌های غربی مبدل شده است.

در دهلیز، قصاص به عنوان یک حکم اسلامی مورد انتقاد و اعتراض واقع نمی‌شود. فیلم به سراغ نقد قصاص نمی‌رود اما به جای نقد قصاص، به سراغ مفهوم اسلامی و اخلاقی دیگری می ‌رود که عفو است و می ‌کوشد تا تلخی قصاص را به شیرینی عفو مبدل سازد و در این کار موفق می ‌شود.

در میان شخصیت های مکمل داستان، خواهر مقتول تاکید بیشتری بر قصاص دارد و ظاهراً مصرانه به دنبال اجرا حکم است، اما فیلم هرگز دلیلی برای رفتار آتشین او ارائه نمی کند. از طرف دیگر شوهر خواهر نیز تاکید بر عدم اجرای حکم دارد و مادر مقتول هم که کلامی صحبت نمی کند و در بستر بیماری هست. متاسفانه شخصیت های مکمل فیلم درخشان نیستند و صرفاً اگر در پس زمینه از آنها صحبت می شد، تماشاگر می توانست ترسیم بهتری از آنها در ذهنش شکل دهد اما حالا که جلوی تصویر هستند و رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می دهند، درک آنها کمکی مشکل به نظر می رسد.

محمد شیرخانلو که بازیگر کودک این فیلم هست، در قحطی استعداد کودک این روزهای سینما و تلویوزیون ایران یک استثناء محسوب می شود که اگر بتوان به درستی وی را در این راه راهنمایی کرد، آینده درخشانی در انتظارش خواهد بود. بازی شیرخانلو در نقش امیرعلی عالی است.

هانیه توسلی حضور قدرتمندی در نقش شیوا دارد اما سوال اینجاست که آیا گریه و زاری یک بازیگر برای دریافت سیمرغ کافی هست؟ در اینکه هانیه توسلی در فیلم دهلیز خوب هست شکی نیست، اما به نظر می رسد که برای دریافت سیمرغ باید کاری بیش از گریه انجام داد.

رضا عطاران در نقش معلم زبان، متفاوت با حضور همیشگی اش در جلوی دوربین است. وی اینبار در نقشی کاملا جدی قرار گرفته و خوشبختانه به خوبی از عهده ایفای این نقش هم برآمده است.

دانلود و بررسی فیلم Slumdog Millionaire در یسایت گیل مووی

سخن آخر

فیلم دهلیز از نظر اخلاقی یک فیلم پاک است. با آنکه داستان فیلم می‌تواند زمینه‌ ساز کشیده شدن فیلم به روابط غیراخلاقی و فساد و گناه شود، چنین اتفاقی در فیلم نمی‌افتد. بیننده هوشمند به روشنی در می‌‌یابد که تهیه ‌کننده اسیر وسوسه گیشه نشده و برای جلب مشتری و پرفروش‌ترشدن فیلم به سراغ زشتی‌ها جامعه نرفته است. زنی جوان، دور از شوهر که گرفتار مشکلات زندگی است، به سراغ این و آن می‌رود تا به او کمک کنند. بسیاری از تهیه‌ کنندگان و کارگردانان، درست همین جاست که فیلم را با چاشنی حوادث عشقی و روابط غیراخلاقی، به ظاهر جذاب می‌ سازند و به واقع به کثافت می ‌کشانند.

سراسر این فیلم دلهره ‌آمیز است. آن نگرانی که بهزاد و شیوا و امیرعلی و بسیاری دیگر در متن فیلم دارند، نگرانی تماشاگران نیز هست. همه خود را در یک دهلیز تاریک احساس می‌ کنند و دوست دارند زودتر چشمشان به روشنایی بیفتد. این روشنایی عاقبت آشکار می‌‌شود.

نظرات خودتان درباره فیلم سینمایی دهلیز را با مابه اشتراک بگذارید.

برای دانلود و بررسی فیلم های روز دنیا از صفحه اصلی سایت ما دیدن کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 199
  • بازدید سال : 1,455
  • بازدید کلی : 13,996